péntek, július 11, 2008

Ez nagyon jó volt!

Bolyki László: Milyen zenét szeret Isten? Magánkiadás, 2005 Rég volt, hogy ilyen nagyon tetszett nekem egy könyv. Jó lett volna, ha néhány évvel ezelőtt olvasom, de így se túl késő. Nagyon olvasmányos. Érdekes. Érthető. Olvasás közben azt hiszem megváltozott az keresztyén zenéhez való hozzáállásom. Ezután sokkal inkább az lesz, hogy "ez" tetszik nekem, másnak tetszedhet más. Nem az én ízlésem, a rám ragadt hagyományok a jók. A szerző bemutatja hogyan változik a zene az évezredek folyamán. Ószövetségben, Újszövetségben, majd az Egyházon belül. Éredekes, hogy ami nekünk most nagyon szép, azt régen világinak, érzékinek, ördöginek ítélték. Pl. a hangszerek bevezetése (de az Ószövetségben ez nem volt gond), a többszólamúság, a terc és egyebek. Egy másik dolog amiről olvastam, hogy főként a görög kultúra hatására amely a gondolkodást helyezi előtérbe, az érzelmi megnyilvánulások kiszorultak a istentiszteleti gyakorlatból, pedig Istent imádni teljes lényünkkel kell, úgymond kiönthetjük előtte szívünket, bánatunkat, örömünket, ez nem visszataszító Istennek, lásd Anna és Dávid példáját az Ószövetségben, a bánatát kiimádkozó Annát a pap részegnek nézte, Dávid szent tánca pedig feleségének tűnt visszataszítónak. Természetes, hogy a zene teljes valónkra hat, tehát érzelmeinkre, testünkre is. A szerző szerint az érzelemmentes zene a "limonádé citrom és cukor nélkül"-re hasonlít. Miközben olvastam, sokszor gondoltam arra, hogy jegyzeteljek, annyira tetszett a könyv, de aztán csak olvastam és olvastam... és azt hiszem közben bennem is változott valami. Ettől jó ez a könyv. nekem.

2 megjegyzés:

  1. Biztos jó a könyv, már csak abból is gondolom, hogy az írója is nagyon jó zenét "csinál"...

    VálaszTörlés
  2. Szerintem az a zene jo amiben a szived benne van, es ha a szived benne van nem lehet erzelem mentes. Amikor valaki szerelmes nem csak siman mondja hogy szeretlek..komoly vonasokkal....hanem oszinten, erzesekkel, neha konyezve, neha valaki mast olelve, neha csokolozva.....vagyis erzelemmel...a zene is az kellene legyen nem csak a vilagban, mert ok altalaban kifejezik erzeseiket...hanem a gyulekezetben is ha halas vagyok, ha dicsoitem Istent tegyem oszinte teljes erzelemmel, nem csak az agyammal( az vallasosag) hanem a szivemmel......amikor szerelmes vagy Jezusba akkor ugy komunikalsz vele....az zeneben, az imaban, eletedben.....oszinten....es szerintem a szerelem az a ter ahol az ember teljesen onmaga lehet....formaiasagoktol mentes....sokszor ugy erzem hogy a sok szabaly, forma, szokas, megfoszt oszinte onmagunktol....nekem az enekek imak...oszintek ezert sokszor sirom, maskor tapsolok, maskor felemelem a kezem, maskor terdre borulok.....a zene egy oriasi misszio eszkoz is....mert sok sok embernek a szivehez lehet kozeledni zenen keresztul. Ami nekem tetszik, hogy sem Anna sem David ( a te peldaiddal elve) nem torodott azzal hogy mas mit gondol, mit mond.....hanem a szivuket tettek Isten ele.....es Isten orult neki...ha megtanulunk Istennek es nem embereknek tetszeni....lesznek akik nem ertenek meg....de Isten az oszinte szivet nezi....es igen is neki az tetszik amikor teljesne oszintek vagyunk.....SZERETEM OT, mind jobban es jobban es nekem a zenenek rettento jelentosege van az erzelmeim kimutatasaban......

    Tetszik ez a tema.

    mpd5

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?