szerda, december 12, 2018

Olvasni jó!

Rég nem írtam már az olvasmányaimról.
Év vége felé közeledve átnéztem az idén kiolvasott könyvek listáját. Van néhány könyv, ami meghatározó volt, amire most is jól emlékszem. És van sok, ami csak töltelék volt, kellemes időtöltés.
Egyes könyvekről másoktól olvastam, hallottam ajánlót, volt amit ajándékba kaptam. Néhány rajta volt a hosszú "Elolvasnám" című listámon. Másokra csak úgy rábukkantam, kíváncsiságból belelapoztam, majd többi olvasmányaim félretéve végigolvastam. Olvastam a gyerekeknek és elolvastam olyan könyveket, amelyekre ők mondták, hogy érdekes, szeretik olvasni.

Megpróbálok írni néhány nem mindennapi könyvről ebből az évből.


Még januárban olvastam Dóra Melinda Tünde: Kertkaland c. könyvét. Valaki ajánlotta. Nagyon tetszett. Meghatározó volt abban, ahogy idén kertészkedtem. Persze az én kertem nagyon kicsi. Nem készítettem olyan 1m x 1m -es ládákat sem, de máshogy osztottam be a kert egy részét. S nekem jót tesz a változatosság. Tél végi kerttervezésemkor ez a könyv is mellettem volt.

Egy másik érdekes könyv számomra: Michael Greger és Gene Stone: Hogy ne halj meg című könyve. S micsoda alcíme van! "Tudományosan bizonyított módszerek, amelyekkel megelőzhetjük és visszafordíthatjuk a betegségeket." Tudom, hogy ma már minden bebizonyítható tudományosan és annak az ellenkezője is. Nem is akarok meggyőzni senkit semmiről, mert nem vállalhatok felelősséget senkiért, csak magamért. A könyv Dr. Marginean előadásait juttatta eszembe. Persze ez a könyv nem olyan szigorú, mint az orvos. De jól esett az orvos jó néhány elvét magyarul megfogalmazva olvasni. Bár nem csak a táplálkozás határozza meg az egészségünket, azt hiszem, nem mindegy, mit eszünk. Az időskori krónikus betegségek sem egyik napról a másikra alakulnak ki.  Évtizedekig alapozzuk az életmódunkkal, aztán egyszer csak rájövünk, hogy betegek vagyunk. Tehetünk ez ellen valamit? Kitolhatjuk-e egy kicsit az öregkori krónikus betegségeket? Talán megér egy próbát. Nekem tetszett erről olvasni, gondolkodni.
A könyvnek két része van. Az első részben arról ír, hogyan lehet elkerülni, megelőzni bizonyos betegségeket. A második rész pedig sorra veszi azokat az élelmiszereket amelyekből jó, ha napi rendszerességgel fogyasztunk, melyikből mennyit, hogyan. A szerző szerint minden nap jó lenne fogyasztani babféléket, bogyós gyümölcsöket, egyéb gyümölcsöket, keresztes virágú zöldségeket, zöldségeket, leveles zöldségeket, lenmagot, dióféléket, fűszereket, teljes kiőrlésű gabonaféléket, eleget inni, és naponta mérsékelt intenzitású testmozgást végezni.
Nekem tetszett a könyv. Nem tudom, hogy minden igaz-e, hisz nehéz leellenőrizni a tanulmányokat és vannak ellenvélemények, mindent alá lehet támasztani a megfelelő tanulmánnyal, illetve a tanulmányok értelmezése is igazi művészet, ki ezt von le, ki azt ugyanabból a tanulmányból, attól függően, hogy kinek mi az érdeke. Annyira nehéz ez a téma! De a saját egészségünkért mi felelünk. S ezzel kísérletezni igencsak hosszútávú kísérlet, mire levonjuk a végkövetkeztetést már nem igen lesz lehetőségünk változtatni, bár remélhetőleg bölcsebbek leszünk. Ezért meggondolandó mit teszünk és eszünk. Szóval ez a könyv könnyű olvasmány dr. Margineanu előadásaihoz képest, ami csak románul elérhető és bizony néha kíméletlenül szókimondó. Érdemes legalább elgondolkozni a témán, hisz nem kell egyetemi végzettség ahhoz, hogy megértsük sokszor a saját kezünkkel teszünk rosszat magunknak. Lehetne-e másképp?

Egy harmadik olvasmányélményem a Világjárók sorozatból: Thor Heyerdahl: Tutajjal a Csendes-óceánon, a Kon-tiki expedició. Én még csak nem is emlékszem, hogy hallottam volna erről az expedícióról. Egy antikváriumban találta és vette meg a könyvet a férjem. Jó régi könyv! De nagyon élvezetes olvasmány volt. Rég nem olvastam ilyen érdekeset, izgalmasat. Hihetetlen, hogy csak egy tutajjal el lehet jutni Peruból Polinéziába! Micsoda kísérlet volt! Milyen bátrak voltak akik belevágtak, bátrak és nem vakmerőek, mert alaposan utánajártak az utazás mikéntjének.

Hát... ezek az emlékezetesebb olvasmányaim az év első feléből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mi a te véleményed?