péntek, augusztus 15, 2008

Kevés infó van

magyar nyelven a kötődő nevelésről (continuum concept). Ma újra találtam egy blogbejegyzést ebben a témában itt. Tetszik amit olvastam. És az a kép ahol a kiságy a szülők ágy mellé van állítva... Nállunk is így volt, van. Nagyon sajnálom, hogy első lányunkkal még mit sem tudtam erről, s hát lenéztem azokat akik netán így elkényeztetik a gyereket, akinek minnél előbb külön szobában kellene aludni... Kár, hogy nem lehet újrakezdeni. De tényleg, a gyerekek lelke sok mindnet kibír és hosszú az élet... (de csúnyán hangzik, de valami ilyesmit olvastam). Amúgy minden nevelési módszer jó, ha a gyerek túléli, lehetne mondani. MÉGIS...
Először ami elgondolkoztatott, az ahogy Emi viszonyult a gyerekeihez, nem esett kétségbe a nagyon anyástól sem, hanem ott volt amikor kellett, nyugodtan, mert az anya a gyerekért van, nagyon tetszett amit náluk láttam, elgondolkoztatott. S aztán olvastam. A hordozókendő kapcsán, meg a La Leche Liga oldalán a szoptatásról, aztán hordoztam. Azt hiszem ezek úgy együtt hoztak változást gondolkodásmódomban.
Most ha visszagondolok, látom, milyen butaság azt gondolni, hogy a pár napos csecsemőt arra kell "nevelni" hogy 3 óránként egyen!!! S még mennyi minden...
Milyen más volt Csengével! Kevés volt a gyereksírás, úgy nappal, mint éjjel. Nekem jó volt. Így hát most újra ezt a második módszert szeretném alkalmazni, nem mondom kötődő nevelésnek, mert nagyon keveset olvastam erről, de mindenképp közel lenni, ott lenni a babának, érzelmi biztonságot nyújtani. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy aki nem így nevel, az hibázik, rosszul teszi, csak nekem ez tetszik jobban, tapasztalataim alapján.
Szeretném elolvasni Az elveszett boldogság nyomában című könyvet.
Na, megyek, mert sokat ültem már. Persze ez a sok nagyon relativ, de a pocakom szerint sok.

6 megjegyzés:

  1. Ha ide jövök, mindig úgy szeretnék egy kisbabát!...:) Mert olyan szép volt ezeket a dolgokat 3-szor átélni. És jó visszagondolnom arra, hogy tulajdonképpen jól csináltuk a dolgokat...hogy ott voltam a számukra, hogy elengedtem a fülem mellett az okoskodásokat, és a szívemre hallgattam. Akkor még nem volt netünk, ezeknek az infóknak a töredéke se volt meg, szerencsések a mostani kismamák. Sok-sok örömet kívánok neked, és együtt örülünk veletek, hogy megint átélhetitek ezeket a csodákat...

    VálaszTörlés
  2. Márta, emlékszem, mikor a lányaid kicsik voltak s egyszerre akartak ketten vagy épp hárman az öledben ülni, s nyafogtak, te meg csak ültél nyugodtan, hagytad, hogy az öledbe másszanak, nem szóltál rájuk, hogy ne nyöszizzenek stb.
    Azóta már látom, hogy nem is olyan vészes a gyereksírás, el fog hallgatni a gyerek, ki kell várni, meg kell ölelni... a mi hozzáállásunkon múlik, hogy mennyire zavar. Pl. a tegnap reggel épp ment J. munkába Csenge az asztalnál sírt, egyszerre csak egy dolgot tudok megtenni, hát sorbe bezártam az ajtót J. után, készítettem a reggelit s egyszer csak elhallgatott Csenge is. Ha kiabáltam voltna rá, nem hiszem, hogy jobb eredményt értem volna el. Azt hiszem az ölemben ülve akarta meginni a tejet. Megoldottuk, lassan, sorban.

    VálaszTörlés
  3. egyetértek:)mi is sokkal lazábban neveltük harmadik gyermekünket, és sooookkal jobb volt:)Kár, hogy a 2 nagyobbiknál nem lehet visszacsinálni;de azért úgy gondolom, nekik is vannak szép emlékeik a gyermekkorukról,mint ahogy nekünk is velük kapcsolatban (csak én voltam túl "görcsös"-nagyon jól akartam mindent csinálni....)Most már azt mondom minden anyukának:csak semmi pánik, nyugodtan...és inkább kényeztesse azt a kicsit, minthogy túl szigorú és merev legyen...szerintem nem kell attól félni, hogy "túl sok szeretetet kap a gyerek", sőt sokkal kezelhetőbb, ha a szeretet-tankja kellőképpen fel van töltve...
    Kivánok neked továbbra is viszonylag könnyű, kellemes napokat a szülésig, és majd soook örömet gyermekeitekben:)))

    VálaszTörlés
  4. Nagyon tanulságos ez az egész.Tényleg a szigorú rendszer,a régi a jobb,vagy ez az új,a szivből jövő,a gyermekért való?
    Kislányomat 3 óránként etettem,de nem miattam,hanem ő magától kérte.
    Voltak és vannak asszonyok,akik vasszigorral,kényeztetés nélkül nevelik gyermekeiket,de azok a gyermekek kapnak szeretetet?
    Én is sokkal lazábban nevelném a következőt és a fénykép a kisággyal lenyűgöző!Igaz,nálunk is a franciaágy mellett van a gyerekágy mellettem,de a rácsos változat!

    VálaszTörlés
  5. Zsoka amit meg probalj ki, mert fantasztikus (lehet mar nem probaltad), amikor a pici pici ez megy olyan 8-10 hetes korig, hogy a picit siman csak pellenkaba semmi ruhaval tedd a hasadra, melledre te is mesztelen felsovel, nallunk mind a harom nagyon nagyon szerette, sot sokaig Jony hasan aludt Patrik, amikor mar par hetes a mamin erzi az anyatejet es allandoan szopna(Patrik igy is orankent szopott)de nallunk mi az ejszakakat amig picik voltak szinte igy aludtuk vegig.....nagyon nyugtatja a piciket a bor kontakt, halljak a szivhangot, nekik az mind mind ismeros, az ikrekkel az egyik rajtam a masik Jonyn volt.
    Nekunk az ikrek 5 honapig voltak velunk egy szobaba, nekem 2 gyerekkel kellett hogy tudjak ejjel par orat felkeles nelkul pihenni(az ikrek nevelese nehez)nappal sosem tudtam pihenni mert sokaig mindeg forditva csinaltak mindent. Szerintem az a fontos hogy olyan rendszert dolgozz ki ami jo a babanak de jo mamanak is.

    Patrik 7 honapos koraig mindent fel oraban felkelt....nem mert szomjas vagy ehes volt hanem mert anyat akarta ez csak azert nem jo mert amikor 7 honapig nem alszol, emberileg keptelenseg epp eszel turelmes lenni, Patrik nappal sosem aludt a kisagyban csak ha naponta 2X 3 orat a baba kocsival jartam.....na most magyarazza el nekem valaki hogyan lehet valaki nyugodt es aranyos anyuka amikor naponta 6 orat gyalogolsz es honapokon at nem alszol....keptelenseg es a faradtsag kiboritja az embert hosszu tavon, ha az anya kiborul az senkinek sem jo foleg a gyereknem nem jo mert kevesebb a turelmi szinted. Szoval 7 honapos korba a vedono tanacsra azt mondta hogy hadjam a gyereket sirni...hagytam...orditott...en is isrtam elso ejjel ejjel 11-tol reggel 5-ig sirt, hozza mentem, betakartam, de nem vehettem olbe. MAsodik ejszaka ejjel 1-3-ig sirt, utanna soha soha tobbe nem kellt fell ejjel. SZERETTEM!!!!! es azutan sokkal sokkal jobb volt mindent, en pihentebb voltam tobb kedvem es kepesegem volt mindenre.....mer nekem nappal mivel nem aludt kisagyba megalas nem volt, pihenes nem volt. Mai esszel sokkal hamarabb tettem volna....de nem akartam kinzo anyuka lenni. A mi esetunkben sokkal tobbet kinoztam ugy hogy hagytam hogy ejjel felkeljen, mert teljesen ki voltam faradva, idegileg, fizikailag....szeretnek talalkozni valalkivel aki ezt birja 7 honapon keresztul mosolyogva, jo kedvel.....ha az ember oszinte akkor belatja hogy alvasra szuksege van. Nem mindenkinek a gyerek alussza at az ejszakat......

    Az ikrek ketten voltak....10 hetig csak szoptattam.....45 perc egyik, tisztaba tenni, letenni, kezdtuk 45perc a masik. Kozte amikor tudtam tusoltam, foztem , mostam,vasaltam, takaritottam, es Patrik 4 es fel evesen meg teljes idos igenyt kert. Ma sem tudom hogyan csinaltam(semmi abszolut semmi segitseg nelkul)....nem csodalom hogy teljesen depreszios lettem. Az ikreket 5 honapos korig a szobankba altattuk, sokaig az elso 2 honapba vagy rajtunk vagy mellettem aludtak mert epp oda fordultam amelyik sirt es kellett neki kaja..... 5 honapba atettuk oket kulon szobaba, ok nem sirtak, nem hisztiztek ,elso ejjel parszor felsirtak, betakartam oket es kesz volt. Azt mondjak ahoz hogy az ember normalisan tudjon nappal gondolkozni kell a napi 8 ora alvas, amikor 3 gyerekert vagy felelos reggel 5-tol este 11-ig akkor igen is kell 5-6 ora folyamatos alvas, es az se volt sokaig folyamatos mert mikro egyik masik felebredt.

    Amit mondani akarok ahoz hogy anyanak legyen turelme es mosolya es tudja a vegtelenseggel szeretni oket nappal, szuksege van pihenesre....mert fizikailag keptelenseg birni ugy hogy se ejjel se nappal nem pihensz, es ha a gyerek olyan mint Pl Patrik volt, vagy amikro kettohoz kellsz fell es nem alszol........kiborulsz......es az sokkal roszabb a gyereknek egy hisztis faradt anya nappal, mint kulon szobaba aludni. Magamrol beszelek, a magam turelmi szintjet kellett figyeljem......minden csalad, minden gyerek mas.
    A gyerekeknek maximalisan ott voltam, voltunk, vagyunk maximalisan erzik a szeretetunket...de tudom hogy ahoz hogy tudjak oda figyelni a napi 1000 anya megszolitasra szuksegem van alvasra, ha gyerek is pihent a szulo is normalisabbak a nappalok.

    Azon kivul szerintem fontos hogy az anya es apa sexualis elete is normalis maradjon, mert sok hazassag akkor romlik el amikor az anya elsobb renduve helyezi a gyereket a ferj ele. Ahoz hogy csaladunk egesz maradjon es egeszseges, es a gyerekek azt lassak hogy a szulok oszinten szeretik egymast....meg ha nekunk noknek nem is hignyzik egy faradt nap utan a sex a ferfiaknak igen es ahoz a gyereknek meg kell legyen a sajat szobaja , a sajat helye es a szuloknek is.

    Szoval ezt mindenki ugy kell megoldja hogy a gyerek megkapja a maximalis figyelmet es szeretett anelkul hogy a szulok kapcsolata megsinlodje es anelkul hogy az anya fizikai ereje feladja.

    Lehet nagyon nagyon nagyon szeretni a gyerekedet ha kulon szobaba alszik is, es en nem kotodnek vagy a fiaim nem kotodnenek jobban hozzank ha pl ket evig egy szobaba aludtunk volna.

    Amikor betegek akkor velem alszanak egy agyban, amikor felnek kozzenk masznak, mi teljesen nyitott ajtokkal alszunk, mai napig hiaba az o szobajukbol sajat VC nyilik es ott van a sajat furdo szobajuk, ejjel a mi szobankba jonnek a VC-re es felkoltenek hogy "anya mehetek a VC-re"???? ( az apjuknak sosem szolnak)_ PAtrik mar nem...Hala Istennek, vagyis tudjak hogy ott vagyunk barmikor.

    Egy gyereket sose lehet tul szeretni, sajnos sajnos ismerek, latok gyerekeket, felnoteket akik nem kaptak eleg olelest, szeretettett, figyelmet....fizikai erintes...megsinylak. A fiaimnak naponta tobszor elmondom hogy szeretjuk oket, hogy mennyire ertekesek, mert amivel tele teszed a szivuket azt hordozzak magukban.

    Szoval en azt tudom ajanlani minden anyukanak hogy mindeg a gyermek igenyeihez alakitsa magat ugy hogy kozben megmaradjon a belsoseges kapcsolata a ferjevel es a tobbi csalad taggal, mert meglatod a babatol fuggoen, ha te faradt leszel nappal akkor az mindeg valakin csattan le...vagy a nagyobbik gyereken, vagy a ferjen, vagy epp valaki artatlanon, ahoz hogy a Csengevel eleg turelmed legyen es a mindenapokban ott legyel tanulni Anitaval, ahoz kell aludnod is, nem beszelve arrol hogy ahoz hogy Jozsinak is ott legyel mint feleseg.....

    Egy no feleseg, anya, takarito no, szakacs, bevasarlo, tanito neni, mosono, ezen kivul vasarnapi iskola tanito, es kozben meg dolgozik, meg segit ahol csak tud...na nekem, legalabb is ez vagyok en...nekem ehez kelle alvas is, maskepp nekem nem megy.

    Mindneki maskepp latja...minden csalad mas...a lenyeg megtalalni az egyensulyt.....mert ha nincs egyensuly akkor valakinek a rovasara megy valami.

    es ahogy nonek a gyerekek mindeg valtoztatni kell, mert ami jo volt tavaly mar maskepp megy most.

    mpd5

    VálaszTörlés
  6. Köszi.
    Igen, minden család és minden gyerek más.
    Nekünk ez volt jó. Másképp nem bírtam volna az éjszakai szoptatásokat, nappal fáradt voltam, így meg nem is tudom, hányszor szopott éjjel, aludtunk, pihentek voltunk, mindenki jól aludt. Nekünk ezért volt ez jó. Csenge 15 hónapig szopott. Most is szeretnék legalább ennyit szoptatni.
    Amúgy most más helyzet lesz, Csenge még nem lesz 2 éves... meglátjuk, hogy boldogulunk. De remélem jó lesz, megtaláljuk a megoldást, ami mind az ötünknek a legjobb.

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?