szombat, november 10, 2007

Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz

Veszekedtem a kisfiammal,
mint törpével egy óriás:
- Lóci, ne kalapáld a bútort!
Lóci, hova mégy, mit csinálsz?
Jössz le rögtön a gázrezsóról?
Ide az ollót! Nem szabad!
Rettenetes, megint ledobtad
az erkélyről a mozsarat!

Hiába szidtam, fenyegettem,
nem is hederített reám;
lépcsőnek használta a könyves
polcokat egész délután,
a kaktusz bimbait lenyírta
és felboncolta a babát.
Most nagyobb vagyok, mint te! - mondta
s az asztal tetejére állt.

Nem bírtam vele, tönkrenyúzott,
de azért tetszett a kicsi,
s végül, hogy megrakni ne kelljen,
leültem hozzá játszani.
Leguggoltam s az óriásból
negyedórára törpe lett.
(Mi lenne, gondoltam, ha mindig
lent volnál, ahol a gyerek?)

És ahogy én lekuporodtam,
úgy kelt fel rögtön a világ:
tornyok jártak-keltek körülöttem
és minden láb volt, csupa láb,
és megnőtt a magas, a messze,
és csak a padló volt enyém,
mint nyomorult kis rab mozogtam
a szoba börtönfenekén.

És ijesztő volt odalentről,
hogy olyan nagyok a nagyok,
hogy mindent tudnak és erősek
s én gyönge és kicsi vagyok.
Minden lenézett, megalázott,
és hórihorgas vágy emelt
- föl! föl! - mint az első hajóst, ki
az egek felé szárnyra kelt.

És lassan elfutott a méreg,
hogy mégse szállok, nem növök;
feszengtem, mint kis, észre sem vett
bomba a nagy falak között;
tenni akartam, bosszút állni,
megmutatni, hogy mit tudok.
Negyedóra - és már gyűlöltem
mindenkit, aki elnyomott.

Gyűlöltem, óh hogy meggyűlöltem!...
És ekkor zsupsz, egy pillanat:
Lóci lerántotta az abroszt
s már iszkolt, tudva, hogy kikap.
Felugrottam: Te kölyök! - Aztán:
No, ne félj - mondtam csendesen.
S magasra emeltem szegénykét,
hogy nagy, hogy óriás legyen.

4 megjegyzés:

  1. Jo ez a vers nagyon. A mondanivaloja is nem csak maga a gyerekekre nezve hanem a vialgot nezve is, addig amig nem tudunk egy szinten lenni a masikkal( akar megalaszkodni akar talan "letrara allni") addig nem tudjuk valosagban megerteni a masik: vilagat, erzeseit, lelket.
    Koszi hogy feltetted.......nekem ezek sokkal tobbet mondanak a maga mondanivalojatol.

    Olyan sokan olyan konyen kimondjak a masiknak:" teljesen veled egyett tudok erezni"......mikor ha oszinten magunkba nezunk nem igaz.Evek alatt megtanultam oszinten kimondani hogy sajnalom de nem tudom aterezni amin atmesz mert nem votlam oylan helyzetben.....de megprobalom.

    Valaki azt kerdezte tollem nem reg: "el tudod kepzelni milyen lehet arva hazba felnoni anelkul hogy ismerd a szuleidet?"........a szivem osszeszorult es azt mondtam nem....mert nekem voltak szuleim, otthonom......es egyutt tudok erezni melyen az ilyen emberrel, mert a lelkem bele fajdul....de a melyseget soha nem fogom tudni aterezni, mert nem voltam olyan szituacioban.

    A mai tarsadalom egyik legnagyobb baja konnyen jatszik a szavakkal erzelmek nelkul, pedig minden szonak sulya van es neha nem tudjuk. Viszont amin atmentem pontosan tudom milyen mikor masok mennek at rajta....es olyankor ott vagyok hogy megfogjam a kezet, hogy ot is atvezessem.

    Jo lenne megtanulni igazan tudni szeretni a masikat, oszinten, amikor emberekkel foglalkozunk leszalni a szintjukre.....vagy lepcsore allni, mert neha azok akik nagyon es fent vannak de konnyu elitelni, megitelni.....pedig de messze vagyunk attol hogy megertsuk az o ertekrendszeruket, vilagukat.

    Az Ur Jezus oriasi peldat mutatott ebben, lehajolni a kicsikhez, a gyengekhez akkikel senki sem torodott s kozben nem elitelni, nem kizarni hanem ha kell leulni a vamszedo hazaban is.....miet?? mert O megmenteni jott az elhagyatottat is meg a nagyokat is akiket azert neztek le mert " nagyok " voltak.

    Ezek a gondolatok indultak el bennem vegig olvasva a verset.

    Koszike hogy feltetted.
    mpd5

    VálaszTörlés
  2. Elismerem, hogy jó ez a vers meg van mondanivalója is, nekem mégsem tartozik a kedvenceim közé, nem tudom miért. Ha már gyerekeknek vagy gyerekekről szóló versekről van szó, akkor a József Attila Altatója sem a kedvencem, inkább az Anyám tyúkja vagy az a baromfiudvaros amelyik úgy kezdődik, hogy "Háp-háp-háp jönnek a kacsák" vagy az Iciri-piciri és hasonlók. Ja és a Családi kör meg egyáltalán nem gyermekvers mégis azt hiszem sokat fogom majd a lányomnak mondogatni, főleg az elejét: "Este van, este van ki-ki nyugalomba ..."

    VálaszTörlés
  3. Ez a vers úgy került a blogra, hogy egy Pálhegyi-könyvben olvastam róla, nem ismertem, megkerestem a neten, tetszett, valamiben épp illett a tegnapi napra...-hát így.

    Nagyon sok gondolatot elindíthat...
    Az empátiáról is olvastam, nem erősségem, pedig jó lenne többet gyakorolni...

    VálaszTörlés
  4. nekem tetszik. és a mondanivalója is. örülök, hogy végigolvastam most, bár ma délben átugortam rajta...

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?