szerda, december 19, 2018

Süssünk süssünk valamit...

Kedvenc szakácskönyveimet szeretném bemutatni.
Már több mint két éve többnyire vegetáriánus étrenden élek, tejmentesen és havi 1-2 alkalomtól eltekintve, tojásmentesen. És többnyire gluténmentesen is.
Mielőtt váltottam volna, már olvastam, próbáltam a nyers étrendet. Tetszett is, érdekes is volt, finom is és jól is éreztem magam. De a családnak így is úgy is főzni kellett, sokszor nem maradt időm, energiám még külön hamar készíteni magamnak valami nyerset, meg hát nem is éreztem úgy, ezt hosszú távon folytatni szeretném, így ez alkalmi érdekesség maradt. Igaz, igyekeztem jobban odafigyelni arra, hogy több nyers étel kerüljön a tányéromra.


Aztán még úgy 15 évvel ezelőtt beszélt nekem a főnöknőm a mezőménesi egészségközpontról, ő járt is párszor ott. Ez a központ kiadott egy szakácskönyvet, ami megjelent magyarul is. Ezt vettem meg, mikor áttértem vegetáriánus étrendre.
A román nyelvű új kiadás minden recept alatt jelzi a kalóriákat, van megjegyzés cukor- és szívbetegségben szenvedőknek. A magyarból ez elmaradt, gondolom azért, mert ez még az első kiadás, nem volt szükség új kiadásra, mint románul. De így is nagyon jó könyv. A könyv első része, majdnem a harmada elmélet. Aztán pedig következnek a receptek.
A receptekben nem használnak állati eredetű alapanyagokat. Van benne finom kalácsrecept tojás és tej nélkül. Nagyon szeretjük. Hummuszt is az itt leírt recept alapján készítek. Jó ötletelőnek. Több receptet kipróbáltam, illetve átalakítottam, az én, mi ízlésünk, igényünk szerint.

A másik két román nyelvű könyvnek ugyanaz a szerzője, Elena Pridie.
Az egyik könyv a "Rețete pentru sănătatea noastră" (Receptek egészségünkért). Ennek is az első fele elmélet, aztán következi 500 recept, ami nem tartalmaz állati eredetű alapanyagokat. Az elmélet nagyon közel áll ahhoz, amit dr. Mărginenu mond az előadásaiban.
A másik: "Deserturi vegetariene" (vegetáriánus desszertek), 700 recepttel. Ez a második könyvcím teljesen megnyugtatott, hogy lehet tejtermékek és tojás nélkül is finom édességeket készíteni. Nem próbálkoztam tortákkal, krémes receptekkel, csak egyszerűekkel. De nagyon finomak, s ha az ember nem tudja, nem is gondolja, hogy a süti nem tartalmaz semmi állati eredetű alapanyagot. Egy ebből a könyvből való receptet alakítottam át gluténmentes kekszé, amit itt nálunk  mindenki szeret, még sose sikerült eleget sütnöm belőle. A receptek kevesebb cukrot tartalmaznak szerintem mint klasszikus társaik, de én még ennek is elhagyom a negyedét, harmadát, és mégis szeretik a gyerekek. Igaz az a román mondás, ami azt mondja, hogy az ízlésünket is nevelni kell. Ez a mi feladatunk, nem pedig édességgyártóké, ismerve a cukor káros hatásait. Szerintem, ha tudtok románul érdemes belelapozni ezekbe a könyvekbe, akkor is ha nem akarjátok elhagyni az állati eredetű ételeket, de talán érdemesnek tartjátok kicsit egészségesebben finoman étkezni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mi a te véleményed?