szerda, december 19, 2012

Luther

Egyszer régen, még licista koromban talátam a suli könyvtárában egy könyvet Lutherről (1483-1546), gyerekeknek, fiataloknak írva, nagy képes könyv, Lutherről és koráról. A címlapra nem emlékszem már, csak a könyv közepén egy nagy képről, Luther családja körében és tudom, hogy tetszett a könyv.

Aztán minden évben ősszel eljött a reformáció ünnepe és gyakran gondoltam, jó lenne megszerezni azt a könyvet vagy valami hasonlót - magamnak, gyermekeimnek. A megoszló vélemények ellenére nagy lépés volt az, amit Luther tett, aki ember volt, tehát nem volt tökéletes, de nagy változások idején élt és mert változtatni.

Megint interneten kerestem és rendeltem könyvet.
A Scolar kiadó Lutherről írt könyvét választottam, és egy nagyobb, A4-es méretű könyvet vártam. Kaptam egy fele akkorát. De az oldalszám megfelelt. S bár elmúlt az idei reformáció ünnep, nekifogtam elolvasni Tomlin, Graham :"Luther és kora" című könyvét.
Igazán olvasmányos könyv. Igaz nem kisgyerekeknek való, de talán fiatalok már érdekesnek találhatják. Nekem tetszett, érdekes volt, örülök, hogy elolvastam.

A könyv fülszövege:
Luther hatalmas személyes bátorsággal, heves intelligenciával és germán makacssággal rendelkező ember volt. Korának teológiájával teleszívott elméje, annak képessége, hogy nagyon gyorsan meglássa egy ügy lényegét, és nyelvi ügyessége, ami képessé tette eszméinek érthető és életerős kifejezését - erős keverék volt. Férfiként mély hűségre, sőt szeretetre ihletett. Megvolt benne az élet nagyfokú élvezetének képessége. Egyszerre finom és csípős tudott lenni, és hiánya egy helyettesíthetetlen űrt hagyott maga után.
Nehéz idők voltak azok, nagy döntések ideje. Jó volt kicsit megismerni a kor politikai helyzetét. S szomorúan láttam, hogy már akkor a "reformátorok" különbözőképpen vélekedtek s nem tudtak megegyezni.
Érdekes volt azt olvasni, hogy Luther Márton amikor elolvasta Husz János tanait, akkor egyetértett velük. Mikor is kezdődött a reformáció? Különböző korokban, különböző emberek - úgyanaz az Isten.

A Luherről készült film érdekes lehet és jó is, egy részét láttam is, csak nekem nem volt türelmem végignézni, de ez nem a film hibja, csak az elmúlt időben nem volt türelmem ilyesmihez. A könyveket jobban szeretem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mi a te véleményed?