csütörtök, július 01, 2010

Visszatérek a témára

ígértem egyszer, amikor a paleolit táplálkozásról írtam. Mióta a könyvet olvastam, ki is próbáltam, olyan tíz kgt adtam le koplalás nélkül. Eleinte igyekeztem szigorúan betartani, aztán lazítottam, pl. ha én sütök sütit, biztos megkóstolom, ettem finom meggyhabot is, és egyebeket, épp egy keveset, de nem mindnen nap, kenyeret továbbra sem, se makarónit s egyebeket, esetleg egy falatot ami marad Balázstól. És jól érzem így magam. 

A paleolit elmélet lényege: visszatérni a kőkori étrendhez. Hát ... én nem hiszek az evolúcióban, mert hihetetlen. Nemrég itt láttam egy jó videót a témában. Világunk nem csak úgy véletlenül jött létre, a Teremtő műve. Éredekes viszont amit még mond a paleolit elmélet, hogy a gabonafélék és a cukor, aminek fogyasztása az elmúlt 100-200 évben megsokszorozódott, az összehasonlítások a ma is gyűjtögető életmódot folytató népek és a nyugati civilizált világ között érdekes következtetésekkel jár, éspedig, hogy sok civilizációs betegség (szív- érrendszeri betegségek, cukorbetegség, allergiák, a szervezet emelkedett gyulladásszintje) oka a helytelen táplákozás: a sok cukor, a gabonafélék, a krumpli stb. És jól meg is van okolva. Mert ha egész nap kenyeret és sütit eszek honnan kapja meg a szervezetem a szükséges vitamint és ásványianyagokat? De ennél többről van szó. Érdemes utánnaolvasni. Ma épp egy krumpliról szóló cikket olvastam Szendi Gábor oldalán.  És érdekes, hogy mikor egyik ismerősömet műtötték vastagbélrákkal, az orvos azt mondta neki, hogy legalább egy évig ne egyen krumplit. Mi lesz velünk a mi mindennapi krumplink nélkül?

Szóval nekem megért egy próbát ez az egész paleolit elmélet. Ahogy annak idején a Norbi Update is jót tett, de ahhoz csak 4 hónapig tartottam magam. Bár ha visszaszámolok a paleót is csak március vége felé kezdtem. Nem mondom, hogy soha nem fogok enni egy falat kenyeret sem, de amennyiben lehet nem eszem. Persze a saját sütijeimet meg kell kóstolnom. És ha vendégségbe megyek akkor is, amit elém tesznek megeszem. De nekem nagyon sokat jelent, hogy már nem lihegek amikor feljövök a harmadikra Balázzsal az ölemben, bár a paleo elsősorben nem a fogyásról szól.

Úgyan akkor van egy olyan érzésem is, hogy a bukott, halálra ítélt ember mindent megtesz, ami a saját erejéből, bölcsességéből telik az örök élet visszanyeréséért. Már pedig Isten nem erre hívott el bennünket. Ezért ez nem lehet életünk lényege. De a rendelekzésünkre álló információkat meg kell vizsgálni és bölcsen élni, vigyázni testünkre, egészségünkre. De nem ez a minden. A lényeg egészen más. A keresztről szóló beszéd és az ez által nyert élet. 

-Ez a bejegyzés azért született, mert úgy érzem enyhült a stressz, s már rég gondoltam írok még ebben a témában pár sort. Holnap szeretném leadni a dolgozatom a titkárságon. Marad a bemutató előkészítése, lesz még mit dolgoznom, és izgulni is fogok. Tegnap délután olvastam a napi igémet: 44.Zsoltár 1-9. Kár, hogy nem reggel olvastam. Ez áll benne többek között: 

Mert nem a maguk fegyverével vették birtokba az országot, és nem a saját karjuk segítette meg őket, hanem a te jobbod és a te karod, a te orcád világossága, mert kedvelted őket
Tapasztaltam már ehhez hasonlót. Isten nem fordul el attól aki Benne bízik. (Ezzel nem azt mondom, hogy az ember nem felelős a saját részéért).

6 megjegyzés:

  1. Hogy lehet ezt az alapetelnek szamito oreg eledelt teljesen kiiktatni?

    VálaszTörlés
  2. Már csak arra lennék kíváncsi: akkor mit eszel? Így elgondoltam, hogy kiiktatom a kenyeret, a krumplit, meg a lisztet... khm... valamivel érdemes lenne helyettesítenem, ha nem akarok éhen halni :)

    VálaszTörlés
  3. zoldseget , gyumolcsot, hust... rizset se eszel?

    VálaszTörlés
  4. olyan szep ez a bejegyzesed:) erdekes modon engem nem a fogyokura ragadott meg benne:) sok batorsagot a vedeshez, tenyleg nem nagy dolog...

    VálaszTörlés
  5. Vieaime: Gondoltam :). Köszönöm a bátorítást.

    Klári: rizset egy nagyon keveset, de az is "tiltólistán" van.

    Gira: mindent ami nem gabonaféle, cukor, krumpli és nem hüvelyes és nem tejtermék, kivéve a kemény sajt.
    Sok zöldséget: hagymát, salátát, répát, karalábét, uborkát ...
    Sok húst, tojást, házi kolbászt, kamény sajtot, sok diót, madulát,szárított és friss gyümölcsöt.

    ÉS: a saját sütijeimet meg kell kóstolnom, ma fagyiztam, mert mind együtt voltunk és hát... nem készerít senki semmilyen szabály betartására. Az elmúlt néhány hétben már nem voltam olyan "szigorú" magamhoz, ezért sokkal több időbe telt míg leadtam egy kilót, de sokkal jobban vagyok mint a télen. De pl. nagyon finom nekem a köv. reggeli: 1 főtt tojás, és minden itthon található zöldség szeletelve vagy reszelve (legutóbb: zeller, uborka, hagyma és karfiol) laktat és jól is érzem magam utánna. Általába szeretek minden zöldséget nyersen is. De nem ezt eszek minden nap. Mikor mi van. Biztos mindenki elég találékony. Néha szeretném ha kicsit több időm lenne elkészíteni amit megennék, mert a gyerekek hagyományosan esznek. A leveseket próbálom liszt nélkül elég sűrűre készíteni. és van amiből nem eszek, vagy csak épp pár falatot.
    Hüvelyeseket pedig még eszek, csak ritkán. Nem éhezek és jól vagyok. Étkezések közt, he éhes vagyok gyümölcsöt eszek, pár szem mandulát, diót, egy szelet sajtot, zöldséget, pl. répát, sóskát, salátalevelet, képosztát. Még ide tartozik, hogy sok idő után a héten ettem egy szelet piritott kenyeret finom kolbászzsírral- ez persze nem paleo, de nem baj.

    Gira: a zab azt hiszem az egyetleb paleo gabona. Tehát zablisztből lehet sütit is készíteni. Nekem nincs időm ilyesmivel foglalkozni, de a Szendi oldalán valahol vannak jó paleo receptek, nekem ezekkel sem volt időm foglalkozni.

    Iri: nem tudom hogy lehet krupli nélkül meglenni. Szinte mindne levesbe kell tegyek, másképp van a családban olyen aki nem enne levest. Főzök krumpit és meg si kóstolom néha, de nagyon ritkán eszem belőle.

    De pl. sokkal több házi tojást eszek.

    VálaszTörlés
  6. minden tiszteletem a tied, de biztos, hogy ezt én nem tudnám csinálni, inkább kinzom magam máshogy, biciglizek amennyit tudok, még diétázok is egy két hétig, de, hogy hónapokig ne egyek krumplit, meg gabonát, na azt nem birnám sokáig...sajnos a zöldségeket nem szeretem(csak kényszerből eszem) igy nekem ez a paleo nem segitene,pedig én is átböngésztem magam rajta. Na de örülök , hogy te ilyen ügyes vagy!!! További sok sikerélményt! Talán..., ha már nagyon nem megy máshogy a fogyás, én is belekezdek...

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?