szerda, március 24, 2010

Szóval

lejárt a blogozás fénykora- írta Józsi is.

2007 eleje óta blogozok és mostanra sokat változott az olvasáshoz, íráshoz való hozzáállásom. Nem akarom még abbahagyni a blogozást, de erre az évre egyik döntésem az volt, hogy kevesebbet blogozok és kevesebbet netezek. És nagyon szép az élet így is.

Itt a tavasz. Nyílnak a nárciszok. Tegnap egész közelről láttam egy csókát. Persze amikor a parkban elsétáltunk a közelében nem tudtam, hogy csókát látok, de itthon megkerestem a madárhatározóban, mert kezdek rájönni, hogy a fekete madarak nem mind egyformák. Szóval, tanulok.

Hétvégén Aradon voltunk otthonoktató konferencián. Nagyon örülök, hogy részt vehettem. S hogy találkozhattam egy blogbaráttal.Jó volt kicsit belelátni mi is az otthonoktatás és hogyan is működik. Minden tiszteletem azoknak, akik ezt az útat járják. Jelen volt a Romániai Otthonoktatók Egyesületének ( AHSR) elnöke is. Most olvasom Christopher J. Klicka: Otthonoktatás: egy helyes döntés c. könyvét. Van min gondolkozni.

De megyek is. Alig van időm géphez ülni. Most is készülünk a parkba, labdával, krétával, könyvvel, vízzel, egy kis harapnivalóval, fényképezőgéppel. Mert örülünk a tavasznak.

17 megjegyzés:

  1. Ne izélj! :o) Hiányoznál! :o)

    A blogozás nem járhat le, amíg a napló se ment ki a divatból. :o)

    VálaszTörlés
  2. Igen, végre tavasz! Imádom!
    Blogolás: egy kicsit ezt egy kicsit azt, ennek a híve vagyok!
    Én is zseretlek olvasni!
    Otthonoktatás: nagyon bennem volt egy jó ideig, de aztán nem tettem elget érte, így Csobán is iskolás lesz!

    VálaszTörlés
  3. Kívánáncsi vagyok, vajon az előadásban szóltak-e az otthonoktatás hátrányairól is? Mert az éremnek, ugye, mindig két oldala van.
    Keresztyénként meg pláne el kell gondolkodni, hogy valóban összeegyeztethető-e Krisztus nagy missziósparancsával, pl.?

    VálaszTörlés
  4. Miért, te hallottál valakiről, aki negatív reklámot csinált volna magának ? :)
    Ezen kívül, az otthonoktatók meg vannak győződve arról is, hogy ez a legjobb választás - lásd a könyv címét is.

    VálaszTörlés
  5. 1. Nincs szándékomban senkit sem meggyőzni sem arról, hogy legjobb otthon oktatni sem arról, hogy ez kivitelezhetetlen, káros stb.

    2. A hátrányokról nem esett szó.

    3. Misszióparancs és otthonoktatás - nem látom miért zárná ki egyik másikat, ha erre gondoltál.

    4. Nem vitaindítónak említettem az otthonoktatást, de ha már előnyökről és hátrányokról van szó, ez nem csak az otthonoktatás kapcsán említhető, hanem a közoktatással kapcsoaltosan is lehet írni listát is-is. De ebben a témában van bőven infó a neten. Jó ha van szabadság, hogy a szülők adott helyzetben dönthessenek úgy ahogy nekik és szerintük gyermekeiknek jó.

    VálaszTörlés
  6. Az otthonoktatásra való szabadság pedig Romániában nincs meg, csak kerülő utakon lehet gyakorolni.

    VálaszTörlés
  7. Nem kötekedésként írtam, amit írtam vagy kérdeztem, csak úgy látom, ez is egyféle trend, persze választható, mint a Waldorf iskola is. vajon annak tudják-e az eredetét, hátterét a szülők?

    Nem az, hogy összeegyeztethetetlennek tartom a missziós parancsot az otthonoktatással, de még nagyobb hátrányba visz minket, akiknek amúgy is kevés kapcsolatunk van a "külvilággal". Saját tapasztalat. Számunkra az óvoda és iskola nagyszerű lehetőség a kapcsolatteremtésre, szolgálatra mások felé, Krisztus hirdetésére - tettekben és szavakban. Igyekszünk kihasználni. Azt gondolom, hogy otthonoktatással még szűkebbé tenném gyerekeim számára a "lelki inkubátort". Természetesen megvannak a maga előnyei, ezt nem vitatom, és tisztelem azokat, akik így tesznek, nekem amúgy sem segítene az életemen, ha nem lenne meg az a pár "szabad" óra, amit a gyerkőcök nélkül vagyok itthon. Gondolom, nem baj, ha elmondtam. :)

    VálaszTörlés
  8. Nem baj :).

    Végül is ez is egy alternatíva. Mikor először hallottam erről, hát nagyon különösnek találtam, aztán többet olvastam róla, és ma már nem tűnik annyira különösnek.

    Waldorf: nekem volt egy évfolyamársam, aki a licit is waldorf iskolában végezte (van itt közel hozzánk), és oké volt. Más az, hogy mi az eredete, a háttere. Sokan választják, mert más és lehet nem kevés esetben jobb, mint amit az állami iskola nyújt.

    VálaszTörlés
  9. Nekem nem menne az otthonoktatás. Én is sokat töprengtem rajta, félig-meddeig beleéltem magam, aztán realizálódott, hogy ismerve önmagam, nem működne, még akkor se ha nagyon szeretném. Képtelen vafyok jól szervezni az életem... de azért gyakorolom :)
    A bogozásról: a kicsit kevesebb is több, mint a semmi. Sokszor én is bánom, hogy abbahagytam. A mai napig mosogatás közben posztokat fogalmazok :)

    VálaszTörlés
  10. Hát jó lenne ha le is írnád azokat a pósztokat :D
    Én is ezért nem zártam még be a blogot, mert néhány nap után valószínű újra írni szeretnék. Bár ki tudja, előbb vagy utóbb csak az lesz a blog(ok) sorsa...

    VálaszTörlés
  11. Csupa olyasmiről írtál, amihez nem tudok két szóban hozzászólni. :) Hátha találkozunk nyáron.

    VálaszTörlés
  12. Mi lenne, ha több szóban szólnál hozzá, estleg mailben? Nagyon örülnék.

    VálaszTörlés
  13. Az otthonoktatashoz annyit, hogy az Ur Jezus a tanitvanyainak adta a misszio parancsot, nem a tanitvanyai gyermekeinek. Ha valaki rendesen eli az eletet, biztos vagyok benne,hogy lesz alkalma evangelizalni is. Meg vagyok gyozodve, hogy nekunk anyaknak a legkozvetlenebb evangelizacios truletunk a gyermekeink. Orulok, hogy talalkoztunk, es hogy jon a tavasz, es koltozunk!!!........

    VálaszTörlés
  14. Jó költözést! Sok erőt, békességet!

    VálaszTörlés
  15. Én is reagálhatok?

    Az otthonoktatás hátrányai: hmmm. Talán, hogy a tiéd minden felelősség, jobban, mint amennyire egyébként felvállalják a szülők. Ha otthonoktató vagy, minden mellékvágányért magad felelsz, míg ha iskolába van a gyereked, akkor ha gáz van, a tanár és a kortársak is felmerülhetnek. Ez a felelősség kétségtelenül nagyobb súllyal nehezedik az emberre, ha a gyereke otthon tanul.

    Hátrány még, hogy szinte egész nap a gyerekeiddel kell lenned. Sajnos nem minden szülőnek ez az álma: az anyák nagy része már várja azt az időszakot, amikor végre nem nekik kell egész nap a gyerkőcöt szórakoztatni, s újra felnőttek lehetnek...

    Hátrány, hogy valószínűleg sosem fogsz tudni látványos karriert befutni az otthonodtól távol. Bár nem is mindenki vágyik erre.

    Hátrány lehet mások hozzáállása is, mert az otthonoktató családba lépten-nyomon belebotlik az anyatársadalom többi része, s ez néha rossz perceket szerez az embernek.

    Most így ennyi jutott eszembe, biztos van több is. Mint minden, ez is a céljaid és a hozzáállásod függvénye: hogy mit tekintesz hátránynak és előnynek, az attól függ, hogy mi a fontos neked.

    Az oo-ról senkit sem kell győzködni: abba az ember vagy belevág, vagy nem. Aki elköteleződött, az a hátrányokat a legtöbb esetben nem hátrányként éli meg. Aki nem köteleződött el, annak az előnyök sem elég nyomósak, hogy belevágjon.

    Én nem tudtam erről a konfiról, nem is vagyok nagyon tisztában azzal, hogy kik és milyen célból szervezték, de gondolom elsősorban gyakorló vagy elköteleződött oo-soknak szólt, nem? Nekem olyan furcsa ez: miért kellett volna az úgymond hátrányokról szólnia egy ilyen alkalomnak? Egy iskolai nyílt napon sem mondják el, hogy vannak antitálentum tanáraik, agresszív diákjaik, túl nagy az osztálylétszám és melleselg az épület sem egy csilli-villi hotelkomplexum...

    Az oo nem csodaszer, de nem is mondja senki, hogy az. Aki belevág, az jól átgondolja. Ezt azért mondom mert olyan sugallatú volt ez a kérdés, mintha azt feltételeznéd, hogy az oo-val kapcsolatos rendezvényen manipulatíve elhallgatnák az igazságot az oo árnyoldalairól ezzel megvezetve másokat. Lehet, hogy nem ezt akartad mondani a kérdéseddel, de nekem ez így jött le. Bocs, hogy hosszúra nyúltam. Senkit nem állt szándékomban sem lefárasztani, sem megbántani. :)

    VálaszTörlés
  16. Az otthon oktatas Canadaban is mukodik, sot itt van ra szabadsagod es lehetoseged is. Akik JOL csinaljak azok vagy olyan szulok akik tanarok voltak es a 2-3-dik gyerek utan nem mentek vissza vagy amikor egy egy utcaban, tobben osszeallnak es akkor tenyleg jol megy.

    Az egyik szulo tanitja a matekot, a masik az irodalmat, a harmadik a franciat stb. mindegyik azt tanitja ami az erosege.

    Itt az oktatasi miniszterium leadja hogy mit kell megtanulni es evente ketszer vizsgazni kell hogy igen is bizonyisd hogy szinten vagy. Ami vagi itt hogy pl. ha nagyobb osztalyokban kemiat tanulsz akkor miutan megveszed a dolgokat utanna a tied :) es amit az iskolaba biztositanak tananyagot ingyen azt kiadjak neked otthonra es megtarthatod. Ha tobben csinaljak akkor azok a gyerkocok ugyan ugy elmennek egyutt kirandulasokra, meg nem egyedul tanul a gyerek hanem masokkal.

    Gyerek valogatja, ha valaki nehezebben baratkozik es csendesebb, azoknak kesobb nehezebb amikor felnonek.

    Evangelizalni otthon tanitassal is lehet, utovegre attol mert valaki otthon tanit a gyereket meg kiviszi a jatszoterre es baratkozik a szomszedkokkal.

    Mint mindennek ennek is van pozitiv es negativ oldala. Ha azt akarod hogy a gyereked okosabb legyen, az otthon tanitas jobb...mert egy tanarra nem 25 diak jutt hanem 1-2-3 vagy epp ahany otthon tanul. Kevesebb ido kell mert koncentralva tanitasz.

    Az otthon tanitas nem garancia arra hogy a gyereked kesobb jobb felnott lesz, vagy nem keveredik rosz emberek tarsagaba. Vannak akik kiszabadulnak a szuloi felugyelet alol es elszabadulnak.

    Otthon tanitas vagy nem a lenyeg megtanitani gyermekeinket arra hogy amikor sajat donteseiket kell meghozzak tudjanak jol donteni, ezt nem eleg mondani, erre meg kell tanitani ugy hogy mar kicsi kortol megengeded hogy dontsenek. Donteseiknek viszont kovetkezmenyeik vannak amit ugyan ugy meg kell tapasztaljanak.

    Az elet napi rengeteg dontesbol all...elotetek van az elet es halal dontese...valaszd az eletett!!! Mint szulok az az elsodleges feladatunk hogy megtanitsuk a gyermekeinket az Eletett valasztani minden korulmeny kozott.

    Na jo hosszu voltam bocsika

    VálaszTörlés
  17. Sziasztok!

    Eszti: persze, hogy reagálhatsz, köszönöm szépen amit írtál, tetszett, és nem volt hosszú. :)

    Piri, neked is köszönöm.
    Te, itt a tanügyi reform jövő évtől pl. azt is jelenti, hogy sok iskolát be fognak zárni, mert az iskolák a diákok számától függően kapják majd az állami támogatást, tehát kis létszámú osztályt nem lehet majd fenttartani, falvakon sok helyütt bezárják az elemi iskolákat, itt városon meg összevonják az iskolákat, tahát itt is megszünnik egy-egy iskola. Az osztályok létszáma 30-35 lesz. Egy ismerősöm, aki földrajztanár, jővre 38 fős osztálynak lesz az osztályfőnöke, és minden osztály amiben tanítani fog 30-nál több tanuló lesz. Oktatás ez még? Ezt csak arra fel írtam, hogy írtad, egy osztályban 25 diák- az még elfogadható.

    Ami az oo-t illeti, szeritnem is személyes döntés, és elköteleződés kell, vagyis tudd miért teszed vagy nem.

    Itt Romániában az "Arany korszak" előtt még létezett otthonoktatás, de akkor megtitltották, mert úgy-e a közoktatással jól lehet ellenőrizni a jövő nemzedéket. Próbálkozás már van, hogy újra "kiharcolják" a szülőknek ezt a jogot.

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?