hétfő, október 13, 2008

egy kis olvasás

Míg Balázst szoptattam kiolvastam:
Benedek Elek: Egy szalmaözvegy levelei, Eri Kiadó Budapest 2004
Könnyű. olvasmányos, csak 95 oldal.
Hat gyerek mellett volt a családnak egy szakácsnéja, egy szobalány és egy dadája is. Akkor se volt könnyű a gyereknevelés. Az egyik levélből így kezdődik:

"Egész délelőtt borongós idő volt édes Júliám, ki sem mozdulhattam a gyerekekkel. Most már igazán nem csodálkozom nagymértékű idegességeden. Mi az én vesződségem a hivatalban, hol délelőttönként húsz-harminc ember kopogtat be információért, a tiedhez képest, édes angyalom, mikor a csúnya idő beszorít a
gyerekekkel! Féken tartani, szórakoztatni hat gyermeket egy szűk gyermekszobában, mikor mind a hat kint szeretne szaladgálni a ligetben! Erre csak egy anya képes."

Tetszett a könyv, bepillantás egy szalmaözvegy hétköznapjaiba, míg a feleség fürdőn van, mert az idegerendszere gyönge, pihenésre van szüksége. Nem hiányoznak a váratlan fordulatok, de hát minden anya tudja milyen az. Érdekes volt.
Nagyon tetszett a befejezés:

"Júlia szép, Júlia fiatal, arca üde, mintha most vezetném az oltár elé. Senki sem hinné el róla, ha nem látná hat gyermekét, hogy tizenkét éve asszony. De én is felfogadtam, hogy történjék akármi, ha valaha akár Júliának, akár nekem fürdőre lesz szükségünk, nem válunk el többé egymástól, s ahány gyermekünk lesz, visszük mind magunkkal. Már pedig a jövő nyáron "heten leszünk, uram, heten"."

"Mást talán búsítana a jövendő: mi lesz velünk, hogyan nevelünk föl annyi gyereket? Ám én boldog vagyok, s a boldogság megkétszerezi erőmet és munkakedvemet. Nem tartozom én, nyájas olvasó, azok közé az emberek közé, kik félnek a sok gyerektől. Nem csapás ez, de Isten áldása. Hadd legyenek sokan, s védje, támogassa az erősebb a gyengét."

"Ha láttok majd tavasszal végigsétálni az utcán hat gyereket párossával, a negyedik sorban egy dadát, karján egy röpködő angyalkával, s az ötödik sorban egy közepesnél valamivel magasabb barna urat egy szép szőke asszonnyal: ez a Bakó család lesz okvetlenül. Ha ránk mosolyogtok, mosolyogjatok szeretettel s ne malíciával.

Isten veled, nyájas olvasó. Őrizzen téged az ég tűztől, víztől gonosz ember szándékától és szalmaözvegységtől."

5 megjegyzés:

  1. Kedves Lídia,
    A hordozókendő témával kapcsolatban ajánlotta Márta a blogodat. Azóta benézek hozzád. :) Majdnem egyszerre szültünk. Én az elsőt, te már a harmadikat. Ezért is örülök hogy olvashatok mindennapjaitokról. Benézhetsz hozzám, olvashatsz rólam (rövid bemutatkozást is) Itt hosszú lenne bemutatkozni. :)
    Kedvet kaptam rá, hogy én is kiolvassam a Benedek Elek könyvet.
    Szép hetet nektek.
    Erika

    VálaszTörlés
  2. Ugy velem megvannak a nehezsegek a nagy csaladban, de az oromok es aldasok felulmulljak azokat :)
    Nagymamam is tudna beszelni a gyereknevelesrol. 32 evesen ozvegyen maradt 6 gyerekkel (5 fiu es 1 lany! nagyobbik fiu 13 eves, a kisebbik gyerek 1 eves, anyukam a lany 5 eves volt) mindez 1966-ban tortent, az akkori idok nem nyujtottak a mostani lehetosegeket. Csodalom a nagymamat (aki lassan 76 eves) kitartasaert, az Urhoz valo ragaszkodasaaert, ugyessegeert es meg lehetne sorolgatni tovabb ...

    Sok erot nektek es bolcsesseget a gyerekekhez es kis csaladotokhoz!

    VálaszTörlés
  3. Köszi.
    Igen, jó, hogy vannak ilyen példák előttünk.
    És én is úgy érzem "kis család" vagyunk, 3 gyerek még nem sok szerintem, csak 3.

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?