hétfő, január 10, 2022

Olvasni jó!

Nehezen választottam a novemberben és decemberben olvasott könyvek közül hármat. Végül négyről fogok itt írni.


Ryder Carroll: A Bullet Journal módszer. Kövesd a múltat. Rendezd a jelent. Tervezd a jövőt.

Egyszer már átolvastam ezt a könyvet, három évvel ezelőtt, amikor megjelent. Akkor főleg a módszerre voltam kíváncsi. Látni akartam, hogy a módszer kitalálója hogyan is jegyzetel, hogyan néznek ki egyes oldalak. Most több évi próbálkozással, gyakorlattal a hátam mögött újra kíváncsian vettem kézbe a könyvet. Adtam magamnak időt átgondolni mi is van a gyakorlat mögött. Miért és hogyan segít ez a fajta gyorsnaplózás. Megérthetjük a könyvből hogyan jött létre ez az egyszerű, bárki számára elérhető módszer. Nem kell hozzá semmi, csak egy füzet és írószer. Sokszor a szépen megrajzolt oldalak a netről azt üzenik, hogy nem tudsz elég jól rajzolni, neked nincs annyi filced, nem elég szép a kézírásod, a füzet szép, mutatós kell legyen A könyv egyszerűen elmondja hogyan lehet hatékony a füzet, a jegyzetelés, tervezés, hogyan segíthet megismerni magad, elérni a céljaidat. A könyv hatására a januári hónapot egész minimalistán vezetem. Jó volt újra elolvasni és átgondolni dolgokat.


Melissa Fleming: A remény, amely legyőzte a tengert.

Nagyon megdöbbentett ez a könyv. Miután befejeztem, még napokig a hatása alatt voltam. Szerettem volna azt mondani, hogy ez csak egy kitalált történet. De nem az. Akkor legalább egy hihetetlen történet. Lehetetlen, hogy valaki mindezt átélje és mégis túlélje. Nem hiszem, hogy az afrikai kontinens problémáit, a Közel-Kelet háborút túlélőinek gondjait úgy kellene megoldani, hogy az ott élőket áttelepítjük Európába és boldogan élünk míg meg nem halunk. De ez a menekültekkel való kereskedés, a lélekvesztőkön való útnak indításuk szívszorító. Felháborító, hogy ebből jókora hasznot húznak egyesek, míg sok ezren vagy ki tudja mennyien vesznek oda. Dua a háború kitörése előtt egyszerű szíriai lány volt, de a háború teljesen megváltoztatta az életét, menekültként élt családjával Egyipomban mielőtt nekivágott vőlegényével a tengernek egy jobb élet reményében. Milyen szörnyű hatása van a háborúnak, bármikor és bárhol legyen is- hát erről szól ez a könyv (is). Milyen áldottak vagyunk, hogy olyan helyen élünk, ahol az elmúlt évtizedekben nem volt háború és most is béke van!


Mihail Bulgakov: Egy fiatal orvos feljegyzései

Ez az egyik legkisebb méretű könyvem. Részben apró méretéért vettem meg. Részben pedig a címe miatt és mert már hallottam az íróról, de még semmit nem olvastam tőle. Egy letűnt világról ír, az 1900-as évek elejéről. Novelláskötet. Orvosi tapasztalatok egy olyan településen, ahol még villanyáram sincs. Ma ez már elképzelhetetlen. Hogy lehet így élni, kórházat működtetni? Nagyon tetszett, ahogy a fiatal orvos megbirkózott a nehézségekkel. Megtudhatjuk hogyan teszi a morfium tönkre akár az orvost is. Vannak a könyvben háborús emlékek is. Összességében jó olvasmány volt.


Bill Sullivan: Bemutatlak önmagadnak. Gének, baktériumok és más titokzatos erők, melyektől te te leszel.

Kíváncsivá tett a cím. A könyv érdekes témát jár körül, amit epigenetikának neveznek. Arról már olvastam, hogy a bélflóránk nagy hatással van immunitásunkra, agyunk működésére. Ebben a szerintem- ismeretterjesztő könyvben számomra új és érdekes dolgokról olvastam. Nem is sejtjük, hogy mennyi minden van hatással arra, hogy mely gének fejeződnek ki. Milyen fontosak a korai környezeti hatások, a táplálkozásunk, a fizikai aktivitásunk és egyebek. Mi van a preferenciáink, hangulataink, tetteink mögött? Például miért szeretik egyesek a brokkolit, mások nem? Én nagyon szeretem, de családomban van olyan, aki nagyon nem szereti. Mi is van e mögött? És még sok érdekes dolog. Ami nem tetszett az az, hogy a szerző nem hisz a biológián, genetikán kívüli nem fizikai létezésben. Lekezelően nyilatkozik azokról, akik hisznek valamiben ami a túl van fizikai létünkön. Szerintem annyira komplex az embert alkotó biológiai rendszer, annyi az összefüggés, hogy mindez nem lehet a véletlen műve. Vagy óriási hit kell ennek az elfogadásához. Ha a könyvben leírt felfedezett tények igazak, csak még nagyobb a csodálatom Isten kegyelme és gondoskodása iránt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mi a te véleményed?