kedd, január 08, 2013

Tapasztalat avagy kipróbáltam

Takarítok, törlöm a piszkozatban maradt bejegyzéseket, amit menthető, mentem. Így találtam rá most vázlatként egy 2010-ben írt bejegyzésre. Azt hiszem nincs befejezve. Mégis közzéteszem így. Jó rég volt. Lenne mit hozzátenni, kiegészíteni, de most szintén nincs időm, mert nem kis téma ez. Sok infó van a neten is. Tehát akkor legyen itt a (régi, kellene új is) történetem:


Már több mint egy éve annak, hogy kezembe került egy jó könyv a böjtről. Azóta sokszor elébem jön a téma -vagy inkább úgy kell mondjam, elém hozza Isten. Addig néha volt, hogy fél napot böjtöltem valamiért. Azóta próbálkoztam az 1 napos böjttel, vagyis hogy vízen és teán kívül mást nem fogyasztottam.
Egyszer mikor nagyon meg voltam fázva, több mint 24 órán át nem ettem semmit csak sok vizet, teát ittam és c vitamint szedtem. Meglepődtem milyen hamar helyrejöttem. Ennek a böjtölésnek a célja a gyógyulás elősegítése volt. Olvastam erről is, és tapasztaltam, hogy hatásos.
De mivel a Biblia gyakran az imádságot és a böjtöt együtt említi, inkább a saját gondjaim késztettek 1 napos imára és böjtre. Nem könnyű ez nekem. Szeretek enni. És persze a családot közben rendesen etetni, minden kis maradékot megtartani és félretenni, nekem nem volt könnyű. A hébe-hóba böjtölésnél jobb a rendszeres böjtölés (mondjuk hetente). Egy érdekes dolog - nem épp erre számítottam, de szinte mindig, míg én tudtam, hogy mi az az egy-két dolog amiért most különösen  imádkoztam, Isten valami mást hozott elő, az életemben, ami nem volt rendben. És én is azt mondhatom, érdemes az imádságot böjttel társítani. De nekem sokszor roppant nehéz belekezdeni, sokszor halasztom.
Nagyon jó volt amit a Hargitán Anikó osztott meg a hallgatókkal és örülök, hogy a neten is meg lehetett nézni, sajnos már nem tudom hol és hogy elérhető-e még. De az elmúlt évben nagyon sokszor előjött ez a téma.
Mások mondták a böjtről:
"A nagyobb fizikai és szellemi teljesítményért böjtölök" - Platón
"Az éhség nagy erővel hat az emberre és olyan eszköznek tekinthetjük, amely gyógyuláshoz vezet" - Hippokratész
"A legjobb orvosság a pihenés és a böjt" - Benjamin Franklin
"Az éhezés többet tesz az emberért mint amit a legjobb gyógyszerek vagy a legjobb orvosok tudnak tenni. Nem egy diétáról beszélek, hanem teljes táplálékmegvonásról. Tapasztalatból mondom" - Mark Twain
és
"Böjtöltünk és könyörögtünk azért Istenhez és meghallgatott minket" - Ezsdrás 8:23 , Biblia
forrás: wikipédia
Azt mondják, nem jó egyből egy hét vagy húsz napos böjtbe belekezdeni. Először hozzá kell szokjon a szervezet az 1 majd a 2-3 napos böjthöz, aztán jöhet a 4-5 napos, majd a 7 napos és így tovább.
A böjtöket többféleképpen lehet osztályozni. Egyik a cél. Mi a célja. Lehet fogyás, gyógyulás, tisztítás, imádáság, étkezési szokások megváltoztatása vagy egyéb.
Végre eldöntöttem, hogy megpróbálkozom a 3 napos böjttel, lássam bírom-e, persze úgy, hogy ha úgy érzem nem megy, abbahagyom. Most két célom volt, egyrészt kipróbálni túlélem-e, lássam, hogyan viselkedik a szervezetem. Másrészt tavasszal elkezdtem paleózni, nagyon jó volt, de aztán lassan engedtem belőle, és a könnyen bomló szénhidrát fogyasztás függőséget ad. Bár többször mondtam magamnak, hogy visszatérek a paleóhoz, nem ment, már minden nap ettem -inkább reggel- kenyeret vagy egy kis sütit. Így abbamaradt a szép lassú, éhezés nélküli fogyás, sőt az utóbbi időben visszaszedtem 1 kgt. Nem vészes a leadott 9-hez, de tudtam, nem akarom így folytatni. Csodálok mindenkit aki önuralomból jól áll. Most azt gondoltam, hogy egy kis böjtölés után könnyebb lesz újra elhagyni a gabonaféléket. És erre most volt jó alkalom, mert 3 napig csak a gyerekekkel voltam, úgyanis nagyon nehezen tudom visszafognai magam az esti evéstől, amikor férjem is itthon van.
Az első nap -már volt ilyen.
Második nap -reggel kicsit éreztem, hogy üres a gyomrom, attól is féltem kicsit nehogy szédüljek, kicsit kábának éreztem magam úgy néhány percig, de aztán helyrejöttem és jól éreztem magam. Mikor eszembe jutott egyik kedvenc ételem, szerettem volna enni, de máskülönben nem gyötört az éhség.
Harmadik nap-reggel lassúbb és kicsit kába voltam, de nem szédültem. De ez az érzés hamar elmúlt. Napközben sem volt gond, jól éreztem magam. És ezen a napon jutott eszembe mérlegre állni. Tetszett, amit mutatott. Este egyre többet gondoltam arra, hogy most már vége, nemsokára ehetek. 1 dl levessel és egy falat elszopogatott banánnal kezdtem a visszaszokást az táplálkozáshoz. Bezzeg egy kis hasmenés lett az eredmény, mint amikor 1 napos böjt után egyből rendes megszokott, nem épp könnyű ételt ettem. Reggelre viszont utána olvastam alaposan, hogyan kell megtörni a böjtöt. A böjt előtti étkezéshez való visszatérésre majdnem feleannyi időt javasolnak, mint amennyi ideig a böjt tartott és legtöbbször nyers gyümölccsel, aztán zöldséggel javasolják a kezdést.
Másnap már ehhez tartottam magam. Víz, tea egy kis mézzel, majd lassan jól-jól elrágott alma aztán egy kis maradék banán a gyerekektől. Délben egy kis jól elrágott zöldségleves.

8 megjegyzés:

  1. Én is próbáltam egyszer a 3 napos léböjt kúrát és a 3-ik nap majdnem elájultam, pedig betartottam a folyadékbevitelt, akkor abbahagytam és többet nem próbáltam. Mostanában ha 1 naposra rá tudnám szánni magam már jó lenne. Igazából az a bajom a böjttel, hogy a fejemben elsősorban nem az imával vagy a céllal kötöm össze (azzal is, persze) hanem azzal, hogy "de jó, legalább fogyok"

    VálaszTörlés
  2. Arra jutottam, hogy jó a böjtöt és imát összekapcsolni.

    DE ha nem lehet, külön-külön is hasznosak.

    A böjt önmagában nem rossz, sokan állítják, hogy csak az egészségünk megőrzéséért jót tesz néha vagy rendszeresen böjtölni. Úgyhogy nincs abban kivetnivaló, ha csak a fogyás vagy egyéb miatt valaki megengedi magának, hogy egy napot ne egyen vagy csak nyerset vagy zöldséget egyen.

    Amúgy furcsa módon, amikor böjtöltem és imádkoztam sokszor nem arra kaptam választ, amiért a kettőt egybekötöttem, hanem egész más dolgok "kerültek terítékre", volt hogy maga a nap egy rossz nap lett, hibákkal, amik előhoztak más szőnyeg alá sepert problémát, esetleg napok múlva (hetek, hónapok múlva), kaptam választ arra, amiért böjtöltem.
    A rendszeresség is sokat segített.

    Most teljesen ki vagyok esve, terhesség, szoptatás - nem akartam kipróbálni, milyen ilyenkor, no meg tőlem rendkívül nagy önfegyelem kell ehhez.

    Fontolgatom a részleges böjtöt, mint pl. nyers napok bevezetését, újra húsmentes napok bevezetését, cukor és édességmentes időszakot már csak testi jólétem miatt. De nekem ez mindig nehéz volt, mert szeretek enni.

    VálaszTörlés
  3. Az ünnepek előtt 2 hétig tartottam egy kúra-féleséget: keveset ettem, kenyeret, édességet alíg, inkább nyers dolgokat fogyasztottam és nagyon jól éreztem magam, nem volt hasam, nem voltam felpuffadva stb. és mikor már megszoktam volna, jöttek az ünnepek - azóta megint és egyfolytában "zabálok" sokat és mindent eszek, szerintem híztam is, állandóan nagy a hasam, szóval nem érzem túl jól magam, de olyan nehéz megint elkezdeni lemondani, megvonni, lekorlátozni... de muszáj lesz

    VálaszTörlés
  4. A nyers étel nekem is jót tett, most nagyon rá vagyok kattanva a szénhidrátra, édességre. Nehéz váltani újra, pedig nagyon érzem, hogy kell. Próbálkozni fogok. Csak még nem tudom mikortól. :)

    VálaszTörlés
  5. Fellelkesítettél a böjtre :) Eddig nem annyira foglalkoztam a témával de felcsigáztál. Már ezért megérte ezt a bejegyzést közzétenned ;) Valahogy úgy érzem, hogy ezek a véletlennek tűnő dolgok pontosan akkorra és oda voltak tervezve az életembe, ahová kerülnek. Érzem, hogy ez a böjt téma is ilyen. Köszönöm :)

    VálaszTörlés
  6. Szívesen. Örülök Gira. :)

    VálaszTörlés
  7. Ajánlom mindenkinek Jentezen Franklin: A böjt cimű könyvét. J.F. egy 10 ezer fős közösség lelkipásztora Georgiában (USA)."A böjt rendkivül erőteljes fegyver és a hivő élet erejének a forrása." (49.old) A tavaly olvastam, megerősitett hitéletemben, a szellemi harcra, az önuralomra, magára Istenre mutatott rá. Érdemes elolvasni. Melinda (Brassó)

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm Melinda. Már írtam régebb a könyvről, nekem is tetszett.
    Ha viszont valaki nem tudja a böjtöt imával párosítani, akkor is néha vagy rendszeresen is haszna van a böjtnek, legalább a testnek. Persze a legjobb a kettőt összekapcsolni.

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?