vasárnap, május 25, 2008

Ma délelőtt

"lelki sérülésink" volt a téma.
sok minden jutott eszembe ezzel kapcsolatosan.

olvasott történetek, megbocsátás kulcsszóval, de azzal a megjegyzéssel, hogy azért ez nem jelenti azt, hogy a múlt megnemtörténtté válik, hogy meg kell harcolni dolgokat...

nemrég azt olvastam, hogy a megbocsátásnak két aspektusa van: a bosszúvágy feladása és a vétkes fél feloldozása a felelősség alól. A bosszúvágy feladása mindenképp szükséges már csak önpusztító hatása miatt is. A vétkes feloldozása a felelősség alól... hát ezen gondolkozom. Mert ha valaki elismeri a vétkét, vállalja a felelősséget, akkor rendben. De ha nem? Pl. ha egy felnőtt lelki sérüléseket hordoz mert mondjuk iszákos apja volt, mit jelent a megbocsájtás? A bosszúvágy feladása szükséges, de ki a felelős apja viselkedéséért? Talán csak nem a gyerek? Ez csak egy példa volt, de kivülről mintacsaládoknak látszó családokban is sok minden lehet ami nem látható, de... Sokszor nem lehet beszélni azzal aki a sérülést okozta vagy ha lehet, nem ismeri el. Mert az egész más, mikor a sértő bocsánatot kér, de lelki sérülések esetében ez sokszor nem lehetséges...
Ezen csak most gondolkozom, úgy előjött bennem néhány kérdés.

aztán elhangzott ma délelőtt valami olyasmi, hogy a lelki sérüléseket hordozó emberek "megfertőzhetnek" másokat. Ez valahogy így van. Ritkábban vagy gyakrabban, burkoltan vagy nem előjön a fájdalom a keserűség. Sőt a sértett hasonló módon sért másokat.
De mit lehet ezzel tenni? Az, hogy nem szabad, nem kellene így érezzek újra, mert egyszer azt mondtam megbocsájtottam... - nem tűnik a legjobb megoldásnak. Szabad-e szembenézni, elismerni a mérhetetlen fájdalmat amit nekünk okoztak, sírni, gyászolni miatta? Szembenézni a veszteséggel, az indulatainkkal? Talán kellene... s mivelhogy a múlton nem tudunk változtatni, feladni a bosszúvágyat de nem magunkra vállalni a mások felelősségét a dolgok alakulásáért - így gondolom. A valóságban nehéz. Hisz sokszor azt mondják, a békesség kedvéért fel kell adnunk a magunk igazát. Netán ha a részeg szülő rendszeresen veri a gyerekét, azért a gyerek a hibás, vagy a szülő, akit nem érdekel a gyereke lelki és testi jóléte, mert van benne egy kis igazság szerintem, hogy a verés ha nem is mindig, de van úgy, hogy a szülői tehetetlenség jele? Ez csak példa. De mindig vagy meddig hibás, felelős valaki az őt ért főleg gyermekkori sérülésekért?

"az Ő sebeiben gyógyulánk meg" hangzott ma az Ige. Így van.
De hogyan is működik ez a valós életben? Mert sebeket kaptam, sebeket adtam. Néha mintha minden rendben lenne, de van, hogy nem, hogy fáj, hogy nem is tudom mit kellene tennem.
Elméletet nem kérek.

3 megjegyzés:

  1. én úgy vagyok ezekkel, hogy tudatos elhatározás és akarat kell, hogy mikor kísért a múlt azt mondom:"ami a hátam mögött van, elfelejtvén, ami pedig előttem van, célegyenest nekidőlvén..."Ha megvan bennünk ez az igyekezet, Isten ebben megerősít!(nem szabad sem nyalogatni a sebeimet!sem azon rágódnom,amin már nem tudok változtatni!)
    Nálam hosszú évek során alakult ki,hogy úgymond magamon is csak ezzel segítek, és a környezetemnek sem ártok, ha erre törekszem, hogy pozitívan dolgozzam fel a nehéz helyzeteket...de a saját erőm kevés lett volna hozzá,Isten segítségével viszont lehetséges!

    VálaszTörlés
  2. Én ott tartok, hogy mikor előjönnek ezek a múltbeli dolgok (mert nem mindig uralkodnak az emberen, csak néha valami elő-előhozza) akkor úgy elsiránkozok magam felett pár napig aztán elmúlik és egy darabig megint szabad vagyok tőle. Tudom, hogy ez nem jó taktika, de elméletekkel nálam is tele van a padlás, a gyakorlat meg nálam így fest egyelőre, ahogy elmondtam.
    Abban igaza van Magdinak, hogy akarat kell hozzá, hogy tudatosan ne adjunk helyet a szívünkben azoknak a rossz érzéseknek, viszont bevallom néha könnyebb hagyni, hogy elborítson a keserűség és mintha jólesne sajnálni magamat. És még abban is egyetértek Magdival, hogy sok idő kell hozzá...

    VálaszTörlés
  3. Én eszembe juttatom a jót is, amit az adott személytől kaptam. Hogy egyensúlyosabb legyen a mérleg. valamint eszembe juttatom, hogy én is mennyi kárt okoztam már. Csak a kegyelemben reménykedhetünk mindannyian. Persze a legkönnyebb megoldás nekem is az önsajnálat.

    VálaszTörlés

Mi a te véleményed?